Dotazník: Strana zelených v České Lípě

Verze pro tisk |

Před volbami jsme připravili pro všechny strany v České Lípě a Novém Boru dotazník s více než deseti dotazy. Velmi pečlivě odpověděli českolipští Zelení, za které je lídrem Miroslav Hudec.

1. Jaké jsou vaše investiční priority v následujících čtyřech letech?

V první řadě systematické dokončení investic, které se již léta odkládá na úkor nových. Např. dokončení revitalizace parku, koupaliště v Dubici, značení pro cyklisty ve městě (generel), rekonstrukce Jiráskova divadla.

Pokračování ve výstavbě cyklostezek a jejich bezpečné a komfortní propojení přes město. Zlepšování vzhledu města, rekonstrukce ulic a chodníků, úpravy parků a zelených ploch, rekonstrukce a výstavba zařízení sloužících k dennímu sportování a vyžití dětí a mládeže v jednotlivých městských čtvrtích.

2. Jakým způsobem zajistíte, aby město vynakládalo prostředky na projekty, které si samo vymyslí, a ne na projekty, se kterými přijde nějaký vnější subjekt?

Prioritní projekty by měly být jmenovitou součástí smlouvy radniční koalice, při jejich výběru chceme přihlížet i k rozumným návrhům ze strany veřejnosti. Smlouva by samozřejmě měla být veřejně dostupná, aby její plnění mohla kontrolovat opozice i veřejnost.

3. Jaký způsobem se chystáte vyřešit propojení sídliště Špičák s nákupními centry u Borské ulice?

Už v minulosti jsme navrhovali přemostění Borské lávkou pro chodce a cyklisty (nyní se podařilo ji prosadit do zadání nového územního plánu), nejlépe v místě nad autobusovými zastávkami, aby sloužila též návštěvníkům České Lípy. Lávka by se využila nejen jako přístup k nákupním centrům, ale také k bezpečnému pěšímu propojení Špičáku, Severu a Lad, mimo jiné pro školáky, kteří denně houfně riskují zbytečným přebíháním silnice. Zároveň by propojila cyklotrasy na Špičáku směřující od cyklostezky do Písečné s cyklotrasami na Severu směřujícími k cyklostezce Varhany. Mohla by vypadat nějak podobně jako nová cyklolávka v N. Boru na trase ke Klíči.

4. Jakým způsobem se chystáte zajistit důstojné zázemí cyklostezky Varhany? Přístupovou cestou počínaje, parkovištěm konče. Bude město obecně za vaší „vlády“ přívětivější k cyklistům? Projet od jihu k severu je bez překračování zákonů takřka nemožné.

Kdo jiný by měl být přívětivější k cyklistům než Zelení? Vždyť projekt budování cyklostezek a cyklotras se v České Lípě rozeběhl až na základě usnesení zastupitelstva města z roku 2002, v němž se zastupitelé přihlásili k podpoře cyklistiky ve městě. Předtím se k podobným projektům město stavělo zády. S podnětem přišla místní skupina Hnutí Duha a návrh usnesení podával zastupitel Dr. Hudec. Parkovat by se dalo u bývalého projektového ústavu na Severu, mohlo by tam být i nějaké to zázemí pro cyklisty, onlinisty a další uživatele, včetně třeba drobného občerstvení, cykloservisu apod. Bylo by se ovšem třeba dohodnout se současným majitelem objektu. Odtud by šla trasa na zamýšlenou cyklolávku  přes trať na Nový Bor. Ta by byla zároveň bezpečným přístupem na cyklostezku Varhany. Pokud jde o možnost projet město na kole ve směru jih-sever, ta se zvětší, protože po úpravě příslušné právní normy už budou cyklisté moci projíždět jednosměrky i v protisměru. Takže bychom se rádi zasadili, aby každá jednosměrka, kde to jen trochu půjde, byla osazena příslušnou dopravní značkou. Jinak viz též odpověď na předchozí otázku.

5. Jak vaše strana vnímá situaci českolipské nemocnice, případně její budoucnost?

Sledujeme ji s určitým znepokojením. Obáváme se na základě vývoje v jiných městech, aby pod záminkou šetření nezačala ubývat jednotlivá oddělení (ORL!). Rádi bychom, aby NsP zůstala plnohodnotným zdravotnickým zařízením svého typu. 

6. Budete podporovat dokončení sochy Jindřicha z Lipé a její instalaci?

V žádném případě.V současné době úsporných opatření budou finanční prostředky chybět na důležitější věci.

7. Přestože na českolipském gymnáziu studují stovky Českolipanů, je tato škola radnicí v mnoha věcech přehlížena, například při vyhlašování nejlepších školáků. Hodláte s tím něco dělat?

Zřizovatelem školy je Liberecký kraj, takže možnosti města přispět jí jsou dosti omezené. Ale alespoň Zelení určitě podpoří vše, čím gymnáziu, a nejen gymnáziu, ale i ostatním středním školám působícím na území města přispět lze a s čím se škola na město obrátí. Určitě by se dalo hovořit třeba o zřízení ceny města pro nejlepší studenty.Město by mělo dělat vše pro to, aby se mladí lidé zde cítili dobře a cítili zájem z jeho strany. Většina SŠ v našem městě a jejich studentů se prezentuje v oblasti umění a sportu, např. pěvecký sbor na gymnáziu, apod. Tyto aktivity by bylo vhodnější podpořit a rozvíjet.

8.  Občany bolí rovněž nepořádek v ulicích, sprejeři. Máte nějaký recept na tento neduh?

Je to velice složitý problém. Existuje speciální úprava omítek, z nichž lze nasprejované snadněji odstranit. Lze zvážit příspěvek majitelům nejvíce ohrožených nemovitostí na takovou úpravu. V každém případě bychom prosazovali zavedení mnohem vyšších pokut, které by byly řádově v tisících korun, z těch by se mohlo na uvedené úpravy přispívat.  Každý přistižený by musel ještě alespoň měsíc uklízet přidělenou část města. Samozřejmě by byl kontrolován, zda práci řádně vykonává. Finanční prostředky za dozor by se městu brzy navrátily. Stejné tresty by měly být udělovány za vandalismus, při odhození čehokoli, vysypání košů na odpadky apod. 

9. Které subjekty považujete za své přirozené partnery, se kterými byste nejraději vyjednávali radniční koalici?

Nebráníme se jednání o koalici s žádnou demokratickou stranou, ale o tom, kdo bude vyjednávat, rozhodou voliči.

10. Jaká jsou hlavní volební témata, jimiž chcete oslovit své voliče?

V podstatě jsme je vyjmenovali v předchozích bodech.  Hlavně začít s penězi hospodařit a nevyhazovat je za nesmyslné projekty.

11. Hypotetická otázka na závěr. Věnuji miliardu korun ve prospěch města. Jak byste s těmito penězi naložili? A prosím, neodpovídejte, že podobné otázky neřešíte :o)). Chci zjistit, co zásadního byste v České Lípě změnili, kdybyste měli po čtyři roky nečekaný zdroj financí.

Zafantazírujmež si. Nejspíše bychom je využili na dopravu. Konkrétně na takovou modernizaci tratě 087 z České Lípy do Lovosic, která by umožnila ujet oněch 50 kilometrů za 25-30 minut (dnes to trvá cca 80 minut). Na modernizovanou trať bychom prosadili nasazení moderních, pohodlných motorových rychlíků (pokud by částka nestačila i na elektrifikaci tratě), které by v pravidelných intervalech spojovaly Českou Lípu s centrem Prahy (Hlavním nádražím) za nějakých 70-80 minut.  Doslova by to Lípu po všech stránkách otevřelo světu. Nejde o přehánění. V právě publikované studii o kvalitě života v českých městech se třeba Pardubice umístily blízko čela tabulky (na třetím místě) také proto, že mají druhé nejlepší napojení na evropskou železniční síť. Česká Lípa skončila na místě čtyřicátém… Loni byla na objednávku Ministerstva dopravy zpracována odborná studie, která popisuje, jak by se taková modernizace dala provést (byla to součást studie modernizace regionálních tratí v severních Čechách), šlo by o přeložky trasy na vhodných místech, o úpravy velkých převýšení, o určité zkrácení celé trasy. Co ale chybí, jsou peníze. Přitom ta miliarda dělá pouhých 25 tisíc na jednoho obyvatele České Lípy! Taková investice by se navíc jistě dala spolufinancovat z fondů EU, takže by se k té miliardě jistě mohly získat další slušné peníze navíc.

Další možností by byla rozsáhlejší rekonstrukce historické části města včetně Jeřábkova náměstí, ta by též byla pro město prospěšná. Nemůžeme se smířit se stavem ul. Jindřicha z Lipé a jejího okolí.  Hlavní třída, která vede středem města, by měla město reprezentovat. Působí však velice zanedbaně a po páté hodině je bez života.

12. Ještě mi, prosím, napište, kdo za váš subjekt dotazník vyplnil.

PhDr. Miroslav Hudec a Vladimíra Šumová, s přispěním Moniky Rejnartové a Aleny Losové

Nahoru