Maribor s Erasmem 6

Verze pro tisk |

Hynek Bárta pobývá v Mariboru v rámci projektu Erasmus a pravidelně nás informuje o životě ve Slovinsku.

8. 4. 2016 Den padesátý

Chtělo by se říct, jubilejní den, ale nic zajímavého se nedělo. Celý den pršelo. Ráno jsem měl cvičení z předmětu Business Applied Statistics a vypadá to, že by mě profesorka mohla mít ráda, byl jsem totiž jediný, kdo vypracoval domácí úkol. K obědu jsem si zašel po dvou týdnech na pizzu do pizerky, kde jsem navzdory tomu, že je jen 50 m od residence, ještě nebyl. No a odpoledne tradičně, učení, práce, kafíčko a seriály. Večer jsem se nechal přemluvit a na chvíli jsem se zašel podívat na party, kde hráli hity 70., 80. a 90. let, což jsou moje celkem oblíbená hudební období.

9. 4. 2016 Den padesátý první

Opět od rána pršelo, tentokrát mě to ale od sportu neodradilo a vydal jsem se přes město na své oblíbené hřiště. Zrada byla, že hřiště bylo zamčené, ale sehnal jsem si správce a pak už to šlo v pohodě. K obědu jsem dojedl zbytky. V čase svačiny jsem se nachomýtl k Portugalcům, kteří dělali venezuelské kukuřičné placky Arepas, svačinu jsem tak měl vyřešenou. Zbytek dne už se nic moc nedělo, jen spolubydlící dostal při výletě do Rakouska pokutu za jízdu po dálnici bez známky.

10. 4. 2016 Den padesátý druhý

Dnes v deset hodin jsme vyrazili na československý výlet do Chorvatska. Konečně měli ve skupině přednost kluci, takže se řešil více fotbal a hokej než nějaké „holčičí věci“. Cílem naší cesty bylo 70 km vzdálené vnitrozemské městečko Varaždín. V městě jsme si prohlédli několik kostelů a místní renesanční zámek s muzeem, historické centrum, které je pěší zónou, bylo opravdu příjemné, navíc nám přálo počasí a mohli jsme se procházet jen v tričkách. Na zpáteční cestě jsme udělali krátkou zastávku na zámku Borl, který byl bohužel trochu zchátralý a uzavřený pro veřejnost. Trochu nás překvapila přísnost slovinských i chorvatských celníků. Výlet jsme zakončili v pizzerii. Večer jsem šel opět brzy do postele, protože v pondělí začíná první přednáška Customer Relationship Managementu již v devět ráno.

11. 4. 2016 Den padesátý třetí

Ranní přednáška z CRM byla poněkud nudná, učitel nám pouze řekl, že na začátku června bude zkouška, a pak předčítal z prezentace. Odpoledne jsem si potom chtěl jít zacvičit, ale jedním špatným pohybem jsem si zrušil celou vrchní polovinu těla, tak doufám, že „neschopenka“ brzy odezní. Odpoledne jsem pak odpočíval a udělal něco málo do školy. Večer jsme se pak po dlouhé době sešli na mezinárodní večer v kuchyni, kde nebylo hlavní náplní pití alkoholu, ale opět poznávání dalších rozdílností našich kultur.

12. 4. 2016 Den padesátý čtvrtý

Ráno jsem si lehce zaklusal a udělal prezentaci na dálkově studovanou němčinu do ČR. Před obědem jsem pak zašel vyřídit kartičku do knihovny kvůli semestrální práci na statistiku. Odpoledne nám přálo počasí, takže jsem se mohl hodinku opalovat. Na večeři jsem se pak vydal do studentského klubu na chorvatský večer, kde nám Chorvaté připravili pohoštění zahrnující zvláštní bramborový salát, jednohubky z polenty, luxusní guláš a buchtu na způsob naší vánočky jako dezert, večer pak pokračoval kvízem týkajícím se Chorvatska. Večer už jsem jen odpočíval a šel brzy spát z důvodu brzké statistiky další den.

13. 4. 2016 Den padesátý pátý

V devět mi začínala první hodina statistiky. Účast nebyla valná, dorazili jsme čtyři. Skončili jsme v jedenáct a v jednu mi začínala druhá hodina statistiky, takže jsem měl tak akorát čas na vydechnutí a oběd. Druhá hodina už byla o trochu zajímavější, konečně jsme začali pracovat ve statistickém programu, který budeme používat u zkoušky. Po druhé hodině jsem si lehce zacvičil a dal si své kafíčko a seriál. Večer jsem pak ještě šel na procházku do obchodu. Den jsem pak zakončil u fotbalu, kde ani jeden ze zápasů Ligy mistrů nevyšel podle mých představ.

14. 4. 2016 Den padesátý šestý

Ráno pršelo, takže jsem si bohužel moc nezasportoval. Do oběda jsem jen ležel a učil se. Po obědě jsem pak pokračoval v ležení a učení se, ale také jsem k tomu vymýšlel program a hledal ubytování na nadcházející víkend. Večer jsme pak šli do místní vyhlášené turecké čajovny oslavit narozeniny jedné z Češek z naší rezidence. Další den velká část lidí odjížděla v 5 ráno na Jugo Trip, pořádaný místní studentskou organizací. Můj spolubydlící se rozhodl, že nepůjde ani spát, tak by mě hrozně zajímalo, jak bude vypadat další den.

15. 4. 2016 Den padesátý sedmý

Plánovaný odjezd byl v 8:30, ale z Mariboru jsme vyráželi po deváté. První zastávkou byl hrad Trakoščan kousek za chorvatskými hranicemi. Druhým hradem na cestě byl Medvedgrad nad Záhřebem, kde jsme ušetřili za vstupné, protože eura nebrali a my neměli chorvatské kuny. Ubytování jsme si sehnali přes AirBnB za 35 euro pro 5 lidí v parádním bytě. Odpoledne následovala prohlídka centra, kde jsme zkusili muzeum iluzí, prohlédli Záhřebskou katedrálu, kostel svatého Marka a nejkratší lanovku v Evropě.

16. 4. 2016 Den padesátý osmý

Ráno jsme měli opět lehké zpoždění oproti plánovanému odjezdu, ale všechno jsme zvládli v pohodě. Naším cílem byla "Vinnetouova" Plitvická jezera. Po cestě jsme se ještě zastavili v historickém mlýnském komplexu Rastok. Jezera byla skvělá, včetně projížďky vláčkem a lodí přes jedno z jezer. Na meteorologickou stanici Zavižan, kde jsme měli být ubytováni, jsme dorazili těsně před desátou večer. Nejdříve jsem byl trochu zaražený, ale nakonec to byla v turistické chatě na palandách, bez internetu a teplé vody pěkná zkušenost.

17. 4. 2016 Den padesátý devátý

Výjimečně jsme si trochu přispali a vstávali až o půl deváté. Dali jsme si čaj z hrnce, pobalili a vyrazili na túru po okolních kopcích Národního parku Severní Velebit, jehož součástí je i venkovní botanická zahrada. Výlet jsme pak zakončili prohlídkou přístavního městečka Senj, kde jsme se po rychlé prohlídce strážní pevnůstky vykoupali v ledovém Jadranu. Vyšlo nám to úplně perfektně, protože jakmile jsme nasedli do auta, začalo pršet. Domů jsme dorazili krátce po osmé hodině a docela jsem po třech dnech, nabitých suprovými zážitky, odpadl.

(První díl je zde, druhý zde, třetí zde, čtvrtý zde, pátý zde).